Aquest trimestre vaig assistir a dues de les
tres converses: Referències per repensar l'educació: Aprendre amb sentit alCosmocaixa. El 29 de gener: Aprendre avui, un repte multidimensional Carles Parellada Enrich, Carmina Bosch Grau i Maria Puig Rovira i el 5 de
febrer: El concepte de competència i la personalització de l’aprenentatge Àngel Pérez Gómez i
Marta Utset Canal . Em
vaig perdre la primera el 22 de gener: Sentit i significat. Poden
coincidir?
L'últim dia un dels coordinadors de les
converses, el David Vilalta, va dir que el millor que podíem fer era marxar i
oblidar tot el que havíem sentit, no intentar recordar i reproduir el que havíem
vist sinó confiar que tota aquella experiència s'hauria convertit en un
aprenentatge que hauríem integrat i que d'una manera o d'altre apareixeria en
el nostre dia a dia.
Aquesta idea ja l’havíem compartit amb una
mestre de l’escola que em va deixar dos llibres “Modelos de familias” i “Por qué
los niños se mueven tanto? Ella em va dir: llegeix-los i desprès oblida’ls, formaran
part de la teva nova manera de veure els nens i les famílies i de la teva
manera d’acompanyar-los.
Aquesta és la clau de la formació dels
mestres, escoltar, experimentar, viure intensament, llegir, mirar, observar, omplir-nos
de sensacions i emocions per poder compartir.
D’aquestes converses he recollit frases, paraules, idees,...:
La
plasticitat del cervell és permanent.(Neurociència)
L’experiència
condiciona el cervell i no al reves.
La
rellevància de l’inconscient en l’aprenentatge.
La
primacia de les emocions.
Si no
hi ha emoció i interès no hi ha aprenentatge.
La
pedagogia de l’esforç.
Calen
contextos rics i crear xarxes d’intercanvi d’experiències dins de l’aula.
Les
competències son un conjunt de sistemes de comprensió i d’acció, recursos i estratègies
en la vida personal, social i professional.
Saber i
voler, enginy i reflexió.
Coneixements,
habilitats i actituds.
Cada
curs es diferent únic, hi ha vivències diferents i el repetidor no repeteix.
Vida
d’escola, historia d’aula. Narració.
Horari
en blanc. Temps individual. Espais d’experiències.
Fer,
pensar, comunicar.
Poder,
voler, saber.
Dialogar.
Sentit
i significat.
Interaccions.
Globalització.
Complexitat,
autenticitat, compromís, esforç, motivació, autoregulació i reflexió, cultura,
valors, documentació.
Menys
quantitat i més profunditat.
Empremtes.
Modelatge
i autonomia.
Aprenentatge
entre iguals.
Moltes
coses no es poden controlar dins de l’aula, però estan passant: confiança,
incertesa, espai per a que passin.
Acceptació
de cadascú com és: creatius, acompanyants, imitadors, repetitius,... Respecte. Tranquil·litat.
Benestar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada